Незважаючи на те, що всі діти дуже не схожі один на одного, все ж для всіх малюків в одному віці є загальні ознаки правильного розвитку. У перелік необхідних для успішного розвитку інтелекту входять такі знання і вміння дітей дошкільного віку:
знання інформації про себе, сім'ю, країну проживання, в цілому про світ;
наявність уявлення про природу, природні явища, тварин, погоду;
орієнтація в часі (способах його вимірювання);
здатність до порівняння, узагальнення, аналізу та іншої роботи з інформацією;
розуміння відмінностей квітів і форм, розмірів, призначення предметів;
вміння добре читати, рахувати, правильно тримати в руці ручку (олівець), писати букви, заштриховувати картинки;
здатність до налагодження дружніх відносин з дітьми, дорослими (педагогом);
навички цілепокладання;
вміння обмірковувати завдання, приймати рішення.
Основи навчання дітей дошкільного віку
Головні умови навчання дітей дошкільного віку:
Цільові. Успішність навчання прямо пропорційна наявності здібностей до нього. Тому у дошкільнят потрібно розвивати розум і навчальні вміння.
Метод. Щоб навчання давалося легко і приносило хороші результати, необхідно спиратися на наявний досвід учня. Рекомендується використання навичок, здібностей, знань, які малюк вже має, як інструмент для вивчення нових галузей знань.
Середовище. Сюди відноситься і ефективний навчальний план, і наявність корисних для розвитку матеріалів, і створення комфортних умов для розвитку учнів.
Мотивація. Головним стимулом до успіху у кожної дитини будуть власні чинники. А дорослим потрібно сформувати ефективний стимул до навчання.
Інтерес. Результат будь-якого заходу залежить від зацікавленості учня.
Дошкільнята на рівні емоцій сприймають будь-яку подію свого життя і швидко запам'ятовують інформацію, яка залишає в їх пам'яті емоційний слід. Методи навчання дітей дошкільного віку відрізняються від прийомів, які працюють з дорослими. І це потрібно враховувати. Найкращі методи розвитку дошкільника:
створення невимушеної атмосфери, позитивного настрою;
творчий підхід до навчання;
дружня взаємодія з учнями;
динамічність;
використання ігрової діяльності;
наочність досліджуваного предмета;
наявність системи, регулярність занять.
Особливості дошкільного навчання і розвитку дитини
Немає нічого складного в виборі правильного засобу навчання дітей дошкільного віку, якщо знати, до чого прагнути. Вчити дошкільнят, розвивати у них когнітивні задатки, звичайно, потрібно з раннього віку, але цілеспрямовану підготовку до школи слід починати приблизно з 5 років. Головний напрям - це розвиток розуму. Найважливіші його властивості:
Увага - в старшому дошкільному віці розвивається довільна увага. Для її розвитку рекомендується чергувати активні і інтелектуальні види діяльності, змінювати навантаження в бік збільшення, щоб зберігати інтерес до заняття, пояснювати алгоритм (послідовність) дій у вирішенні завдань.
Пам'ять. Користь приносять вправи, пов'язані з візуалізацією, багаторазове повторення, асоціація знань з приємними враженнями.
Системне сприйняття - задіяння різних його форм при роботі з інформацією (слух, сенсорика, зір).
Мислення. Щоб малюк навчився думати, робити складні висновки самостійно, потрібно збагачувати його інтелектуальний досвід, розширювати потенціал розуму, привчати до активної розумової діяльності.
Уява. Розвиток цієї навички допомагає учням в розумінні багатьох речей, явищ, дає можливість прояву і реалізації творчих ідей.
Корисні в дошкільному навчанні (взагалі в навчанні дітей 5-11 років) розвиваючі курси. Такі курси є в школі ментальної арифметики Соробан® (Україна). У методиці школи є свої особливості: принципи дошкільного навчання тут тісно переплетені з принципами соціального розвитку, емоційного виховання, що робить ці заняття ще більш корисними.